Rovnou na obsah Rovnou na menu
Menu
Základní škola Frýdlant nad Ostravicí, Komenského 420, příspěvková organizace
ZŠ KomenskéhoFrýdlant nad Ostravicí

Škola zdravého
těla a rozumu

Zlatohrad
a Satinka

rozšířené vyhledávání

Prázdninový provoz: po-pá 8.00 - 13.00

IN – FORMACE 2024/2025: Jak se nám dařilo děti informovat i formovat

V rámci preventivního projektu IN – FORMACE jsme se ve školním roce 2024/2025 zaměřili na to, co považujeme za klíčové: nejen děti informovat, ale především je formovat.

 V rámci preventivního projektu IN – FORMACE jsme se ve školním roce 2024/2025 zaměřili na to, co považujeme za klíčové: nejen děti informovat, ale především je formovat. Projekt realizovaný s podporou Moravskoslezského kraje si kladl za cíl posilovat u žáků sociální kompetence, zdravé sebevědomí i odpovědnost za vlastní chování a duševní zdraví. Společným cílem všech aktivit bylo podpořit bezpečné a přátelské klima školy.

Projektový týden IN-formujeme

V listopadu se žáci 1. stupně zúčastnili tematického projektového týdne „IN-formujeme“, jehož cílem bylo prožitkovou formou otevřít preventivní témata blízká věkovým skupinám. Aktivity probíhaly metodou konstruktivistického učení, s důrazem na osobní prožitek, diskusi, kreativitu a spolupráci.

 1.–2. ročník: Téma „Jsem tu já, jsi tu ty!“ posilovalo vzájemný respekt, toleranci a uvědomění si vlastních silných stránek.
3. ročník: Projektový den „Jde to po dobrém“ byl zaměřen na zvládání emocí, předcházení konfliktům, důležitost omluvy a odpuštění.
4. ročník: Téma „Dobrý sluha, špatný pán“ přivedlo děti k reflexi online chování a prevenci netolismu.
5. ročník: Den s názvem „Lapeni v síti“ otevřel problematiku bezpečného používání sociálních sítí, sdílení osobních údajů a kyberšikany.

Děti diskutovaly, pracovaly s příběhy, vytvářely komiksy, tančily i tvořily. Učily se slyšet sebe i druhé. Projektové dny byly bohaté na zážitky i emoce – a právě to je cesta, která k dětem promlouvá nejvíc.

Programy a besedy specifické prevence

Průběžně během roku probíhaly interaktivní besedy s odborníky. Spolupracovali jsme se s lektorkou Slezské diakonie Třinec, PPPP Ostrava, Poradnou pro ženy a dívky, centrem Anabell, Policií ČR i dalšími organizacemi. Pro každý ročník byly připraveny specifické tematické programy odpovídající věku a vývojovým potřebám žáků:

1.–5. ročník: Témata zaměřená na vztahy ve třídě, nastavení hranic, bezpečí, online prostředí. 6.–9. ročník: Problematika šikany, rizikové internetové komunikace, závislostí, sexuality a duševního zdraví.

Všichni třídní učitelé a školní metodik prevence obdrželi po každé besedě podrobné zpětné zprávy s doporučeními pro další práci se třídou.

 

Programy školního psychologa

Pod vedením školní psycholožky probíhaly zážitkové preventivní programy pod názvem „Duše v peří“, zaměřené na duševní hygienu a socio-emoční učení. Program byl strukturován podle věku dětí a řešil aktuální potřeby jednotlivých tříd.

Adaptační pobyty a preventivní akce

Na začátku školního roku absolvovali žáci 1. a 6. ročníků adaptační pobyty, kde se pomocí her a týmových aktivit učili důvěře, spolupráci a vzájemnému respektu. Nechybělo tradiční „pasování na prvňáky“ nebo program „Satinka po svých“.

Šesťáci také prošli screeningovým programem „Jsme na jedné lodi“, jehož součástí byla sociometrie mapující třídní klima.

Spolupráce s odborníky

Velmi si vážíme spolupráce s organizacemi jako Koruhope, Spolu s úsměvem, Etické dílny, PPP Ostrava, Poradna pro ženy a dívky, Anabell a Policie ČR, s paní lektorkou Šárkou Klusovou, okresní a krajskou metodičkou prevence. Tato spolupráce umožnila včas a kvalitně reagovat na aktuální výzvy ve třídách i individuální potřeby žáků.

Pravidelné třídnické hodiny a doplňkové aktivity

Nedílnou součástí preventivní práce byly pravidelné třídnické hodiny, jejichž cílem bylo především podpořit sociální a emocionální rozvoj žáků, budovat pozitivní klima ve třídě a předcházet nežádoucím jevům. Tyto hodiny sloužily k posilování vztahů mezi žáky a třídním učitelem, k řešení aktuálních problémů ve třídě i k rozvoji komunikačních a kooperativních dovedností.

Do školního roku jsme také zařadili doplňkové akce, které sice nespadají přímo do oblasti specifické prevence, ale vhodně ji doplňují a podporují její cíle:

  • výjezdové preventivně-vzdělávací akce,
  • program pro 8. ročníky „V přírodě, v pohodě“,
  • společná odpolední setkání partnerských tříd napříč stupni ZŠ,
  • návštěva krátkometrážního preventivního filmu „Brácha“ s následnou besedou na téma šikany s přizvanými hosty,
  • další oblíbenou součástí projektu byly akce „Společně venku“ a přespávání tříd ve škole, které posilují vztahy a přispívají k celkově dobré atmosféře ve škole.

 

Závěrem
Rok 2024/2025 se nesl ve znamení preventivní práce, která byla nejen funkční, ale i lidská, tvořivá a smysluplná. Věříme, že díky projektu IN – FORMACE jsme děti nejen informovali, ale také je formovali – v bezpečném prostředí, s respektem k jejich individualitě a potřebám.
Ať je nám spolu zas o něco lépe…

IN_FORMACE_2024_2025 Typ: DOCX dokument, Velikost: 81.83 kB

Přílohy

IN_FORMACE_2024_2025_článek finální verze.docx

IN_FORMACE_2024_2025_článek finální verze.docx
Typ souboru: DOCX dokument, Velikost: 81,83 kB
Datum vložení: 23. 6. 2025 11:08
Datum poslední aktualizace: 23. 6. 2025 11:12
Autor: Markéta Kohutová

Škola Komenského

Kalendář

Po Út St Čt So Ne
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3

Pranostiky

Pranostika na akt. měsíc

V červenci do košile rozdělej se a v prosinci po uši oděj se!

Svátek

Svátek má Karolína

Zajímavé informace

Počet dnů do
začátku prázdnin

 

 

Mohlo by Vás zajímat

Kde nás najdete?

Základní škola Frýdlant nad Ostravicí, Komenského 420, příspěvková organizace

ZŠ Frýdlant nad Ostravicí

Adresa:
Komenského 420
Frýdlant nad Ostravicí
739 11

Email: sekretariat@zskomenskehofno.cz
Tel.: 725 501 945

Základní škola Frýdlant nad Ostravicí, Komenského 420, příspěvková organizace

Odloučené pracoviště

Adresa:
Odloučené pracoviště Nová Ves 32
Frýdlant nad Ostravicí
739 11

Tel.: 558 677 623
Mobil: 601 101 231

nahoru